Tuesday, April 21, 2009

andaikutahu mereka itu Penipu

salam semua, kat sini aku nak coretkan kisah aku ditipu oleh kawan aku sendiri. Kejadiaan yang berlaku 2 tahun lepas ni betul2 mengajar aku pengalaman hidup ataupun pengalaman berniaga. Aku harap2 kalau korang baca kisah aku jangan lah mudah percaya pada kawan yang baru kenal 2, 3 bulan, kalau nak usahasama kenal laa kita kita kenal latar belakangnya, keluarganya ataupun di mana tempat tinggalnya , sekurang-kurangnya kalau kita jadi apa apa boleh jugak kita cari dia atau upah orang belasah dia.
Aku dulu berniaga kantin sekolah, dari kecik kecik pastu boleh la beli serba sedikit harta. Sebelum kejadian berlaku aku selalu la melepak satu tempat ni dekat Kelana Jaya. Tempat ni betul-betul depan Kompleks Mas, kalau korang biasa kat situ korang tau la tempatnya. Waktu tu aku suka sangat lepak kat situ almaklum laa petang2 ramai la stewades dok melepak kat situ. aduh tak dpat pung kat aku. dapat tengok jer la, kebetulan kawan baik aku bukak car wash kat situ masa tu. Dah lepak situ aku pung kenal la ramai geng geng kat situ, untuk pengetahuan korang tempat tu kepunyaan bebrapa budak Umno yang sedang meningkat naik. Waktu pung berlalu budak budak situ tau la aku berniaga katering, Pada satu hari manager situ namanya (bekas) fairuz sound kat aku hang nak projek tak? aku memang tau waktu tu diorang memang tgh membekal makanan dekat MAB malaysian airpot la. Aku pung tanya la macamana?, kata manager tu dia dah masuk projek tu pakai nama kampeni dia, dan dia nak aku jadi sub. aku masak tapi modal aku dulu lepas tu dia akan ambik dan hantar kat sepang. Katanya budget rm18 sekepala( rupa- rupanya selepas aku siasat lepas aku 'terkena' sekepala rm28) semasa persetujuan aku dengan dia aku tak buat surat hitam putih.. cuma aku catitkan dalam buku aku.
Setelah projek ni berjalan selama sebulan, kadang yang makan ada la dalam 120 orang, paling banyak 600 orang. Sebelum tu dia ada buat la wayang bayar sikt kat aku, aku rasa ada la beberapa ribu inggit. Bila aku kira-kira bil aku yang tak 'seberapa' tu lebih kurang dalam rm60,000 sebulan kemudian, dia cakap payment belum masuk lagi. aku pung tunggu la, tunggu ponya tunggu dia dah tutup hanpon. aku pergi cari dah pindah umah. sial betul.
Dan waktu itu terbongkar la dia memang la kaki penipu, aku kalau dapat jacpot besar nati aku nak upah orang pergi cari mamat ni biar puas hati aku, lepas tu aku pung lingkup sebab hutang keliling, kantin polak tak dapat tender. aduh merananya aku......Dan sampai hari aku dok berusaha kembali mengembalikan kegemilangan aku

1 comment:

  1. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda perlu kenalan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada wang tambahan - dari tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

    pengkhususan syarikat.
    1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
    2) Kita juga boleh membeli anda sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda.

    ReplyDelete