Friday, April 24, 2009

Nama Nama Besar ahli korperat regim dahulu

Pada tahun 1993 sekitarnya kita kerap mendengar nama ahli korperat melayu ketika itu, nama seperti tan sri tajuddin ramli,tan sri halim saad,tan sri wan azmi wan hamzah, tan sri rashid hussein, tan sri aman shah omar shah, nama-nama ini tiba-tiba muncul dalam media massa menceritakan kejayaan korperat mereka, Tajuddin ramli dgn kejayaan mengasaskan TRi dan membeli Celcom(sebenarnya celcom ditubuhkan oleh Otai otai x Telekom) halim saad dengan kejayaannya mengemudi Renong( padahal syarikat ni adalah legasi hatibudi nominees syarikat umno bila Umno diharamkan pada satu ketika) wan azmi wan hamzah polak diceritakan membawa Land & general atau dikenali sebagai General Lumber menjadi syarikat yang besar, ramai orang sungai buaya merana sebabnya. rashid hussein dengan Bank dialah RHB bank nati aku reseach ceritanya, Aman shah Omar shah polak dengan kejayaannya membina Bussines Focus atau Penang Shipping buiding siap ada bangunan sendiri kat penang dan kl. Di ceritakan jugak Bussines Focus mempunyai 2 buah Jet Eksekutif jenis Falcon, satu untuk kegunaan Bosnya dan satu lagi untuk Eksekutif Eksekutifnya, hebat hebat ( aku ingat dia mampu pakai setahun dua jer kot orang kata bini dia ramai entah lah labu)
Tapi sebenarnya kejayaan mereka ini bukanlah dari kerja keras mereka tetapi atas keistemewaan yang diberikan oleh ahli politik atau kerajaaan paa waktu itu membuat mereka begitu kaya dengan begitu cepat sekali, aku pung bole jadi kaya jikalau aku diberi Loan sebanyak RM500juata atas jaminan kerajaan dan menopoli tender dan sesatu konsesi yang bernilai berbilioon ringgit. (kalau engkorang pernah baca buku daim keluaran Pelanduk pub.. mereka pernah bekerja ketika tun daim mengemudi Peremba)
Sekarang nama-nama ini terus hilang dari persada korperat malaysia, taktau la sama ada mereka telah pun bersara atau telah menetap diluar negeri. Di percayai semasa kegawatan ekonomi malaysia 10 tahun lepas, iaitu dalam tahun 1997 agaknya, mereka telah meninggalkan hutang yang banyak mungkin atas kesilapan mereka membuat keputusan atau tersilap langkah hinggakan kerajaan tidak boleh lagi membantu atas dasar politik atau sebaliknya.
Pada pendapat aku harta diorang banyak lagi walaupung dah bersara, cukuplah untuk beberapa generasi, Kesilapan regim yang lalu telah meninggalkan kesan yang bukan sedikit tapi hingga kini kebencian yang menebal telah menyebabkan sedikit sebanyak mengoncang kerajaan dalam pembentukan kerajaan yang lalu. Moral di sini andaikutahu

1 comment:

  1. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda perlu kenalan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada wang tambahan - dari tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

    pengkhususan syarikat.
    1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
    2) Kita juga boleh membeli anda sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda.

    ReplyDelete